سرفصلهای مهارتهای عمومی آموزش در دوره ابتدایی
با توجه به پراکندگی اطلاعات و مهم بودن دوره، اطلاعاتی را که از منابع گوناگون، من جمله اداره کل آموزش و پرورش استان های یزد و البرز و همچنین سایت وزارت آموزش و پرورش جمع اوری کرده ام در اختیار همکاران قرار میدهم انشالله که مفید باشد.
- مدت دوره 80ساعت ( 44ساعت غیر حضوری و 36ساعت در قالب حضوری)
- شرکت در این دوره برای همکاران آموزگار با کد 101 و با سابقه 6 سال یا کمتر از 6 سال اجباری است.
- دوره از دو بخش غیر حضوری و حضوری تشکیل شده است که عزیزانی که در دوره حوضری نمره لازم را کسب کنند (حداقل 60% نمره) به دوره حضوری راه پیدا خواهند کرد.
- برای همکارانی که نمرات بالا در کل دوره کسب کنند تشویقاتی در نظر گرفته شده
- کسب میانگین نمره زیر 60% تاثیراتی در وضعیت استخدامی و ارزیابی عملکرد سالیته خواهد داشت.
- کتاب هایی توسط اداره متبوع به عنوان منبع معرفی شده است که صرفا پیشنهادی هستند نه الزامی.
- سوالات و آزمونها به صورت هماهنگ و کشوری طراحی و اجرا خواهد شد.
- دورس و سر فصل های بخش غیر حضوری از قرار زیر است:
اطلاعات زیر در مورد سر فصلهای ازمون از سایت اداره کل آموزش و پرورش استان البرز استخراج شده است
- روش هاوفنون تدریس 10ساعت نظری شامل :
الف : مفهوم تدریس وروش تدریس
ب : روش های تدریس سنتی ونوین
ج : مفهوم مهارت تدریس
د : مهارت های فرایند تدریس
- سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان 10ساعت نظری شامل :
الف : مفهوم سنجش (اندازه گیری وارزشیابی ومقایسه بین آنها)
ب: مقیاس های اندازه گیری(مقایسه مقیاس های اندازه گیری با یکدیگر ،مقیاس پیوسته وگسسته )
ج : انواع آزمون ها با توجه به چگونگی تهیه آنها : معلم ساخته (ویژگی ها وکاربرد آن ، استاندارد ویژگی ها وکاربرد آن
د: انواع آزمون از دیدگاه هدف (ورودی – تکوینی –پایانی )
- روانشناسی رشد دوره ی کودکی 8ساعت نظری شامل :
الف : مفهوم اهداف واهمیت روانشناسی رشد کودک
ب: تعریف وانواع دوره های رشد کودکی
ج : دوره اول کودکی (6-2سالگی)دوره دوم کودکی (21-6سالگی )
د: نیازهای بنیادی کودکان
و: ویژگی های خاص ،مفاهیم اساسی ومراحل هر یک از انواع رشد در دوره های کودکی جسمی حرکتی شناختی (ذهن)گویایی اجتماعی – عاطفی اخلاقی نقش جنسی وتفاوت جنسی
ه : عوامل موثر وجنبه های مختلف هر یک از انواع رشد در کودکی
ز : تفاوت های دختران وپسران در طول دوره رشد کودکی
- فناوریهای نوین آموزشی 8ساعت نظری شامل :
الف : تکنولوژی وکاربرد آن در تعلیم وتربیت
ب : ویژگی های اساسی رویکردهای آموزشی : معلم مدار ، دانش آموز مدار ،منبع مدار
ج : نقش در آموزش
د: رسانه های نوین آموزشی
و: طراحی سیستماتیک آموزشی
- اصول وفنون مشاوره وراهنمایی 6ساعت نظری شامل :
الف : اهمیت وضرورت مشاوره راهنمایی تحصیلیدرمدرسه
ب: مبانی واصول مشاوره وراهنمایی
ج: نظریه ها ودیدگاه های مهم در مشاوره وراهنمایی
د: شیوه های مشاوره وراهنمایی
و: فنون شناسایی مشکلات دانش آموزان ونحوه راهنمای آنان
ه: معرفی مراکز خدمات مشاوره ای
بخشنامه و شرح کامل طرح را از طریق لینک زیر دانلود فرمایید
وبلاگ تخصصی گروه پایهی ششم ابتدایی